Sammen med Medierådet for Børn & Unge og DR giver Spilordningen i rapporten 'Børns Spillevaner' et indblik i, hvordan børn i alderen 1-15 år bruger digitale spil. Undersøgelsen bygger på svar fra over 1.000 børn og forældre og viser, at spil er en fast del af børns hverdag i Danmark.
Næsten halvdelen af alle børn spiller dagligt eller næsten dagligt, og 84 % spiller hver uge. Drengene spiller oftere og i længere tid end pigerne. Mobiltelefonen er den mest populære spilleplatform, især blandt piger, mens drenge oftere vælger konsol og computer. To ud af tre børn spiller sammen med andre – især venner og klassekammerater – og de mest populære spil som Roblox, Minecraft og Fortnite kan spilles socialt. Forældrene involverer sig mest ift. de yngste børn, hvor de ofte bestemmer over spilvalg, spilletid og evt. pengeforbrug.
Rapporten viser, at digitale spil fortsat fylder meget i børns liv, både som underholdning, læring og social aktivitet. Der er dog forskelle mellem køn og alder, og forældrene spiller en central rolle i at sætte rammer for børns spilbrug. Samtidig peger rapporten på, at børns spillevaner ikke har ændret sig markant siden 2020, trods øget opmærksomhed på skærmbrug og digitale medier.
Rapporten dokumenterer, hvordan digitale spil indgår naturligt i børns hverdag, relationer og fritid – og understreger vigtigheden af forældreinvolvering og dialog om spillets rolle i familien.
Rapporten Børns Spillevaner er udarbejdet af Medierådet for Børn og Unge, DR og Spilordningen under Det Danske Filminstitut i 2023.
Samme undersøgelse blev foretaget i 2020, og det er derfor muligt at kortlægge udviklingen i børns spillevaner fra 2020 til 2023.
Find begge rapporter her